Followers

Friday, February 21, 2014

Ikan Keli Masak Sambal

Assalam semua.. harini ayus nk share ikan feberet ayus.. heee.. Ikan Keli.. selalu ayus masak Sambal Hijau tapi arini ubah citarasa masak sambal merah plak.. heee.. jom kite tengok bahan2nya..


untuk ikan (bahan A) :-

  1. Ikan keli (ikot lah nk brapa ekor, dlm ni ayus msak 2ekor je) 
  2. garam
  3. kunyit
untuk sambal (Bahan B)
  1. cili yang dah dikisar

    2. Bawang merah (1), Bawang putih (2)

     3. Air Asam




First.. gaulkan Bahan A dan goreng Ikan tu dengan garing...macam ayus mmg goreng garing sbb MA suka makan yg garing2 je.. hee..

ikan yang digoreng.. hati2 dgn minyak.. redha je kalau kena pun.. hihi
Ikan yang dah digoreng, alihkan ke tepi

Now kita move ke bahan A pulak..

Tumiskan bawang merah & bawang putih hingga naik bau.. 

masukkan citi kisar tadi dan tumis sampi cili masak ye... tapi jangan hangit pulak..

ayus suka tambah air asam sikit.. nk kasi pedas2 masam.. dah masukkan air asam, tumis lagi sehingga kering sikit..
dah cukup rasa sambal tu, sirakan atas ikan.. yummeyh! hidangkan dengan nasi panas.. fuh.. memang maveless!

Selamat mencuba~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Copyright to yusranorzan
Designed by UMIESUEstudio 2015